«

»

Skriv ut detta Inlägg

Så slipper du ”brandkårsutryckningar”

Du arbetar som chef och är trygg i ditt ledarskap och din arbetsdag ser i stort sett nog ut så här, tror jag. Du svarar på mail och svara i telefonen och löser de problem som dyker upp, du pratar med medarbetaren som kommer in på ditt kontor. Du bockar av slutförda uppgifter från en lista och det känns förmodligen väldigt bra, det rullar på utan att du tänker på det. Detta är vardagen för många chefer och det är så det ska vara men inte endast utan det saknas en del. När du pratar med dina medarbetare, svarar på mail och i telefonen m.m. arbetar du operativt men du ska även arbeta strategiskt. Det är här de flesta chefer fallerar.

brandman

Operativt arbete kommer till dig men när det gäller strategiskt arbete måste du komma till det. Som chef är du väldigt duktig på det operativa arbetet men har inte utvecklat det strategiska arbetet och det kan bero på många anledningar såsom du vet inte var du ska börja eller att du förstår inte riktigt vad det menas med att arbeta strategisk eller så har du den föreställningen att du inte behöver arbeta med strategier för strategier har huvudkontoret presenterat.

Jag ska hjälpa dig och ge dig ett exempel på en enkel lokal strategi. En strategi är till en stor hjälp när du väl har utformat den.

 En förenklad lokal strategi kan se ut så här:

  • Spara tid
  • Hitta långsiktiga lösningar
  • Samarbeta med övriga interna avdelningar

Jag ska nu visa hur du som chef och ledare med hjälp av din ovanstående strategi kan komma att användas.

Exempel:
En medarbetare kommer in på ditt kontor och säger att kuverten är slut. Företaget har ett ramavtal med en leverantör av kuvert men det tar 5 dagar innan dem levereras. I närheten av ditt kontor finns det en butik som säljer kuvert men dem kostar 20 % mer.  Vi ska nu titta på vår strategi och kontrollerar vilka svar vi får.

 

Fråga nr 1: Sparar vi tid om vi köper kuverten i butiken istället från vår leverantör?

Svar: Ja, det gör vi.

 

Fråga nr 2: Är det en långsiktig lösning att ”panik” köpa kuvert från butiken istället från vår leverantör?

Svar: Nej, det är det inte.

 

Fråga nr 3: Samarbetar vi med övriga interna avdelningar?

Svar: Nej, vi har inte frågat om de andra avdelningarna har kuvert.

 

Sammanfattning:
Denna strategi tvingar dig att undersöka vad det är som har brustit, varför har det inte köpts in kuvert i tid? Det kanske saknas rutiner för detta? Detta kanske är en uppgift som ingen är ansvarig för? Varför har ingen frågat våra kollegor på de övriga avdelningarna?

Med en strategi, som den här ovan, kommer du att slippa göra så kallade ”brandkårsutryckningar”. När dina medarbetaren förstår den lokala strategin kommer dem inte behöva ”störa” dig för att få ett beslut på vad dem ska göra. Detta var en väldigt förenklad variant på en lokal strategi. Syftet med detta inlägg är att du ska få en viss förståelse för hur en strategi kan förenkla ditt arbete som chef och ledare.

Låter det krångligt?

Skicka ett mail till mig så hjälper jag dig!
andre.sjoberg@ledarskapsteknik.se

.

 

 

Permalänk till denna artikel: http://ledarskapsteknik.se/sa-slipper-du-brandkarsutryckningar/