«

»

Skriv ut detta Inlägg

5 tips om affärsförhandling

  1. FÖRBEREDELSE
    Som affärsutvecklare är det viktigt att du kan förhandla. Utan förberedelse kommer du inte att lyckas med din förhandling. Det är viktig att du vet varför och vilket ditt syfte och mål är med förhandlingen, enkelt uttryck vad vill du som affärsutvecklare uppnå med förhandlingen. Vilka är dina krav, vad är det sämsta respektive det bästa läget, vilket är ditt önskeläge i förhandlingen? Vilka krav kan den du ska förhandla med ha? Vilka argument kommer de med? Förberedd dig och du är ett steg närmre en lyckad förhandling.
  2. GE OCH TA
    Om du har förberett dig vet du vilka krav och det lägsta/minsta du kan gå med på. Kompromisser är en väldigt viktig del av en förhandling. Blanda aldrig in känslor utan håll dig till dig de ramar du har fått fram när du förberedde dig. Ge och ta inom dessa ramarna för att båda parter ska känna sig nöjda.
  3. STÄLL KRAV
    Att sätta press och ställa krav ska du göra så tidigt du kan i förhandlingen. En viktig signal är när den du förhandlar med ger dig positiva impulser. Det är viktig att komma ihåg att den press du sätter på den du förhandlar med ska finnas inom den ram som du kom fram till i din förberedelse. Alldeles för många förhandlingar har strandat för att en part har frångått sina egna krav och sämsta/bästa läge och under förhandlingen blivit girig och kommit med nya orimliga krav. Att sätta press kan vara att du lämnar ett förslag på hur en lösning på ett problem skulle kunna se ut. Du kan skriva ner tre nyckelord och ge till den du förhandlar med t ex Snabb leverans Lågt prisHög kvalitet och låt sedan dem välja ut två av dessa tre nyckelord.
  4. LYSSNA
    Lyssna på den du förhandlar med. En av de viktigaste egenskaper inom förhandling är att lyssna. Ställ frågor och lyssna och analyser det du hör. Personerna du förhandlar med vad vill dem? Vad är viktigast för dem? Vad är mindre viktigt?
  5. VAR ÖVERENS OM DET NI KOM ÖVERENS OM
    Ett säkert sätt för att förstöra en långsiktig relation är att man inte konkretiserar det man kom överens om. Det man inte skriver ner att man är överens om kommer med tiden att tolkas på två olika sätt utav parterna och resultera i en onödig intressekonflikt.

negotiation

Låter det krångligt?

Skicka ett mail till mig så hjälper jag dig!
andre.sjoberg@ledarskapsteknik.se

.

 

 

Permalänk till denna artikel: http://ledarskapsteknik.se/5-tips-om-forhandling/