3 tips om hur du hanterar brådskande ärenden

Vi lever i en värld där en enkel knapptryckning kan göra att något upplevs som väldigt brådskande. Nästa gång du får e-mail med det lilla röda utropstecknet, prova dessa tre tipsen för att bestämma hur du ska bemöta:

 

  • Tolka. Anta inte att ”brådskande” betyder just nu. Prata med din chef, medarbetar eller din kund om vad han vill åstadkomma och när det verkligen behövs. Hans tolkning av ”omedelbart” kan vara annorlunda än din.
  • Reagera, men inte nödvändigtvis aktivera. Ibland vill din kollega eller chef endast få det från deras bord. Själva utförandet av uppgiften kan vänta till ett senare tillfälle.
  • Tacka nej – Förklara hur din tidsplan ser ut just nu. Om du ska kunna ta dig an denna uppgift måste någon ta över en uppgift från dig.

Permalänk till denna artikel: http://ledarskapsteknik.se/3-tips-om-hur-du-hanterar-bradskande-arenden/